Nem magamban hiszek, hanem abban, amit csinálok.

Mire figyeljünk albérlet választásnál?

2018. november 15. - sencii98
Bár "csak" 1 órára van az egyetem a városomtól egy sajnálatos betegségnek köszönhetően biztos volt, hogy nem leszek bejárós. Kollégiumra nem voltam jogosult így az albérlet mellett döntöttünk. Nekem nagy szerencsém volt, mivel sikerült találnom egy olyan kiadó lakást ami az egyetemtől 100 méterre van. Csak ezután az egy albérlet után érdeklődtem, és csak ezt is néztük meg. Hoztam nektek egy kis segítséget a saját tapasztalataim szerint, amik akár nektek is segítenek az albérlet kiválasztása során. 

 

keys-1317389_960_720.jpgAlbérleti díj

Fontos eldönteni, hogy mégis mennyit szánsz rá. Mérlegelni kell, hogy belefér-e a keretbe az adott albérleti díj.

 

"Rezsi"

Fontos, hogy tájékozódjunk a közüzemi számlák díjáról, hisz nem mindegy, hogy havonta 20E vagy 40E a rezsi. Kérhetünk számlákat is az előző hónapokról. Fontos, hogy azt is megtudjuk, hogy hány fő fogyasztott, hiszen egy 4 fős család számlája jóval több, mint egy személyé.

 

Elhelyezkedés

Gondoljunk át, hogy nekünk mi a fontos. Minél közelebb legyen az egyetem, vagy nem gond, ha a város másik felében van. Fontos tudni, hogy ez esetben is a pénzről döntünk. Lehet, hogy a távolabbi lakások olcsóbbak, de ahhoz, hogy eljuss az egyetemre - ha nincs autód, és a kerékpározás se nagy haverod - tömegközlekedésre van szükséged. Ennek is díja van, nem is kevés. Szóval mindenképp kalkuláljuk bele a költségekbe a bérleteket is.

 

Lakótársak vállalása, lakótársnak jelentkezéslogo_ordog.png

Mivel sok esetben egy család nem engedheti meg az albérlettel járó magas költségeket, így nagyszerű alternatíva lehet, ha lakótársakkal társulsz. Két lehetőségünk van:
  • Te fogadsz lakótársat
  • Te leszel valaki mellett a lakótárs
Mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai. Én is fogadtam magam mellé két lakótársat, hogy eloszlassuk a költségeket. Én (tapasztalatból mondom) jobban preferálom az első megoldást. Hisz, ha bármi probléma lenne, bármikor kereshetsz helyette mást, azonban, ha te szegődsz valaki mellé és nézeteltérésed van vele, akkor másik albérletet kell keresned, ami sokszor sokkal macerásabb dolog, pláne ha anyagilag se állsz valami jól. 

 

Lakótársak választása, igényei

bedroom-527645_960_720.jpgHa biztos, hogy lakótárssal fogsz társulni, akkor albérlet nézésnél ezt is figyelembe kell venned. Az emberek zöme saját szobát szeretne. Nekem a legextrémebb érdeklődő nem csak a saját szobát várta volna el, de a saját kád is feltétele volt. Könnyebb társakat szerezni, ha a szobák külön bejáratúak. Az én albérletem esetén a nagyobb szobán keresztül vezet az út a szobámhoz. Ez folyamatos átjárást jelent, de eddig szerencsére nem okozott gondot. 
Fontos, hogy olyan lakótársat válassz, akikkel képes vagy együtt élni. Legyenek rendszeretők, legyenek igényesek magukra, fizetőképesek legyenek. Nagyon megtudja keseríteni az életed, ha egy rumlis, igénytelen lakótársat fogsz ki.
A lakótárs szobájába legyen elég hely egy ágynak és egy íróasztalnak. A legtöbb albérletben (főleg, ha direkt tanulóknak szánják) ezek már adottak, de vannak kivételek.

 

Mire figyelj albérlet nézésnél

Albérlet nézésnél (vagy akár lakás vásárlásnál is) érdemes körültekintően eljárni. Figyelmesen nézzétek meg a lakást. Nincs-e penész, nincsenek-e komolyabb repedések, konnektorok a helyükön vannak nem lógnak ki a falból, stb. Érdemes a vizesblokkokat kipróbálni, engedjétek meg a csapokat, és húzzátok le a wc-t is. A villanyokat is ellenőrizd. Azért fontos rendesen körül nézni, mert az esetleges hibák, illetve meghibásodás esetén, ne kerülj abba a helyzetbe, hogy a tulaj azzal vádol meg, hogy te okoztál kárt, mikor már azelőtt is ott volt a probléma, hogy kivetted a lakást/szobát. Azt is célszerű ellenőrizni, hogy tényleg annak a tulajdonában van-e az ingatlan aki kiadja az albérletet, nehogy átverés áldozatai legyünk.

 

Szerződés

agreement-3476369_960_720.jpgA tulajjal szembeni szerződésnél az alap szempontokon túl érdemes kitérni arra is, hogy pl. a szerződés idejére szólóan mással nem köthet szerződést. Ez főleg akkor fontos, ha lakótársakat fogadsz, és a lakótársaknak csak veled van megállapodásuk. Ugyanis, ha a lakótársaidnak a tulajjal is van szerződésük, elveszted a döntés szabadságát, és az esetleges kellemetlenségek során, nem biztos, hogy Te fogsz kijönni jól. A lényeg, hogy te legyél nyeregben. Ezt is tapasztalatból írom. Fontos, hogy a szerződésben, megállapodásokban mindenről szó legyen.

 

Megjegyzés:

Fontos ismételnem, hogy ezek mind az én elgondolásaim. Lehet, hogy van még 100 szempont, de én most ezeket emeltem ki saját tapasztalataim alapján. Remélem érdekesnek találtátok a leírtakat. (:
süti beállítások módosítása